چشمه جاری

«وقف» سکوی عروج به آسمان
اگر لحظه ای سر از خاک برگیری و به آسمان دل ببندی، گوشه ی چشمی از زیبایی بی نظیر جمع واقفان را نشانت می دهند...

بایگانی

چشمه جاری نوشت: وقف، پشتوانه‌ی خدمات گوناگونی است که فرد و جامعه بدان نیاز دارند.


متدینان استان یزد 11 هزار و 900 موقوفه و افزون بر 43 هزار رقبه را برای جلب رضای خدا در زمان حیات، برای کارهای خیر و ماندگار از مالکیت خود جدا و آن را برای خدمات عمومی وقف کرده اند، چنان‌که از دیر باز تاکنون بیشتر اماکن رفاهی و خدماتی مانند کاروانسراها، استراحتگاه‌های بین راهی، آب‌انبارها، قنات‌ها و مراکز عبادی مانند مدارس و کتابخانه ها و مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه ها از طریق سنت وقف در یزد تاسیس و نگهداری شده است و بخشی از تمدن اسلامی مرهون این پدیده‌ی مبارک است و جوامع بشری همواره نیازمند این گونه کمک های ثابت و ماندگارند.

یزدی ها علاوه بر وقف در زمینه های خدماتی، عمرانی، آموزشی و ... بسیاری از موقافات خود را به مراسم های عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و دیگر ائمه معصوم اختصاص می دهند.

در منابع اسلامی و روایات اهل بیت(ع) به خیر ماندگار و صدقه‌ی جاری سفارش شده و اجر و پاداش وقف یادآوری شده است.

پیامبر(ص) فرمود: انسانی که از دنیا می رود جز از ناحیه سه چیز پیوندش با دنیا قطع می شود: دانشی که از آن سود برده شود، یا صدقه جاری(وقف) یا فرزند صالحی که برایش دعا کند. 

نویسنده: زینب کشاورز


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی